Formular de căutare

Drepturile tale atunci când faci plăți în UE

Drepturile tale
Plăți în UE

Platește sigur și rapid oriunde în UE

Regulile UE înseamnă că plățile tale electronice devin mai ieftine, mai ușor de efectuat și mai sigure. 

Plăți în toata Europa

poți face plăți in toată Europa (UE, Islanda, Norvegia și Liechtenstein) la fel de ușor și în siguranță ca și în țara în care locuiești

Fără costuri suplimentare

nu mai trebuie să plătești unui comerciant costuri suplimentare atunci când plătești cu un card emis în UE

Acoperirea tututor plăților electronice

regulile acoperă toate tipurile de plăți electronice (e.g. transferuri de credit, debitări directe, plăți prin card etc.)

Cont de plăți

toți cei care locuiesc legal în Europa au dreptul să aibă un cont bancar pentru a face plăți electronice

Vrei să afli mai multe detalii?

Aceste drepturi se datorează Directivei revizuite a UE privind Serviciile de Plăți (PSD2), Directivei privind Conturile de Plăți și altor legi și regulamente emise de către UE care au ca scop să aducă plăți mai sigure și mai confortabile.

Află mai multe despre drepturile tale aici.

Plăți electronice la dispoziția tuturor

Fiecare consumator care locuiește legal în UE are dreptul la cel puțin un cont de plăți de bază gratuit sau cu un comision rezonabil. (i.e. un cont pentru un card de debit acoperă retrageri de numerar, păstrarea în siguranță a fondurilor și efectuarea și primirea de plăți).

 

Plățile în euro

 

Un cont unic în euro îți permite să-ți faci toate plățile, în toate statele membre UE, la același cost ca și plățile interne.

Din 15 decembrie 2019 toate plățile tale transfrontaliere în euro, cât și retragerile de numerar în euro de altundeva decât din rețeua de ATM-uri a băncii tale vor avea același cost într-un alt stat membru UE precum plățile în moneda ta națională.

 

Mai multă securitate, mai multă protecție

 

Din septembrie 2019, plățile tale electronice sunt mai sigure datorită autentificării puternice a clienților. Acest lucru se întâmplă printr-o combinație de factori de autentificare diferiți, e.g. un PIN și amprenta ta digitală. Pentru mai multe informații despre acest lucru, trebuie să îți contactezi furnizorul de servicii de plăți.

Răspunderea ta în cazul unei plăți neautorizate - de exemplu dacă ți se fură cardul de credit - este limitată la un maxim de €50 (cu excepția cazurilor de neglijență gravă). Nu vei fi răspunzător de nici o plată neautorizată care are loc după ce ți-ai informat banca sau de vreo plată online dacă furnizorul tău de servicii de plăți sau banca ta nu îți furnizează autentificarea puternică a clienților.

Acolo unde suma finală a unei plăți prin card nu este cunoscută în avans (e.g. închirierile de mașini sau costurile la hotel), comerciantul poate bloca pe cardul tău doar o sumă convenită cu tine.

Dacă este vorba de debitarea directă (e.g. ai autorizat o companie să încaseze plăți din contul tău), ai 8 săptămâni ca să contești orice sumă care ți s-a perceput în mod necuvenit. Trebuie să îți primești banii înapoi în decurs de 10 zile lucrătoare.

 

Prețuri corecte

 

Ai dreptul să fii informat ce comisioane, dacă acestea există, se aplică plăților făcute de tine.

De regulă, comercianții, atât în magazinele fizice cât și în online, nu te pot obliga să plătești mai mult decât prețul publicat (suprataxă) atunci când plătești cu carduri de debit și de credit în calitate de consumator. În anumite circumstanțe (e.g. anumite carduri), se poate aplica totuși o suprataxă - dar aceasta trebuie să reflecte costul real al comerciantului privind respectiva metodă de plată. Dacă consideri că ai fost incorect suprataxat, de exemplu atunci când rezervi un zbor cu avionul sau plătești o rezervare la hotel, poți afla mai multe informații despre drepturile tale aici.

 

Servicii noi

 

Datorită tehnologiei recente, acum ai opțiunea de a utiliza servicii financiare noi, inovatoare, oferite de către bănci autorizate și de către alți furnizori de servicii de plăți reglementați, alții decât propria ta bancă. Acest lucru înseamnă, de exemplu, că îți poți monitoriza finanțele personale sau face achiziții online fără un card de credit sau debit. Întocmai precum băncile, acești noi furnizori de servicii de plăți trebuie să fie autorizați și supravegheați și trebuie să îți utilizeze datele în deplină siguranță.

Regulile UE se asigură că plățile tale electronice se fac în mod optim. Însă, dacă există o problemă, banca ta sau un alt furnizor de servicii de plăți trebuie să răspundă plângerilor tale în decurs de 15 zile lucrătoare. Dacă nici atunci nu ești satisfăcut, îți poți duce cauza în fața autorității tale naționale competente.

Mai multe informații poti afla aici.


BRD

Prospect privind drepturile consumatorului RO

Prospect privind drepturile consumatorului ENG