Formular de căutare

Drumul Banilor
Cum să nu te frigi când cumperi pe internet

Cum să nu te frigi când cumperi pe internet

Navighezi pe internet sau faci diferite plăți și tranzacții online, considerând că acestea sunt sigure și nu te expui la riscuri. Da, acesta ar fi tabloul ideal, însă în realitate nu se întâmplă întotdeauna la fel. 
Pentru că poți fi foarte ușor păcălit să trimiți bani către persoane sau firme necunoscute, tu crezând că faci o plată către un prieten, sau pentru un produs pe care vrei să ți-l cumperi online. Cu alte cuvinte, să căscăm bine ochii înainte de a deschide portofelul.
Dar ce să facem concret înainte, în timpul și după ce realizăm o plată online?

 

Înainte de a plăti
Cea mai bună apărare împotriva fraudei este prevenția.


Accesează doar site-uri de încredere. Pentru a cunoaște informații despre un site web poți căuta recenzii despre el pe motoarele de căutare. Fiindcă, dacă au fost probleme cu acel site, sigur s-au mai plâns și alte persoane. Caută informații de livrare, detalii de contact, care este politica de retur etc. Și verifică URL-ul site-ului de pe care faci cumpărături. Să aibă în fața numelui un lacăt, sau să înceapă cu ”https://” - unde „s” vine de la ”securizat”. 


Ai grijă și ce conexiune de internet folosești.  Nu folosi rețele de internet publice atunci când accesezi conturile tale online sau faci plăți pe internet. Dacă nu ai propriul internet pe mobil, atunci mai bine așteaptă să ajungi acasă, sau acolo unde ai internet securizat, pentru a face achiziția online. Și nu uita că telefonul și laptopul tău au nevoie și ele de programe antivirus și parole puternice pentru a-i ține departe pe musafirii nepoftiți.


Nu da click pe link-uri primite pe mail sau pe rețelele de socializare, chiar dacă vin de la prieteni. Nu te grăbi și eventual copiază link-ul și deschide-l separat, verifică-l într-un alt browser de internet. Prietenul tău s-ar putea să nu știe nici el că ți-a trimis un link viciat, sau tu să fii convins că vorbești online cu el, dar de fapt să fie altcineva. Mie așa mi-a fost furat recent contul de Instagram. Până l-am recuperat, toți prietenii mei au fost bombardați cu link-uri și îndemnuri de investiții. Atenție la „ofertele de nerefuzat” deoarece, de cele mai multe ori, ele sunt înșelătoare.


Ai ceva de vânzare și pui anunț pe site-uri specializate de internet? Te bucuri că încep să te contacteze potențiali cumpărători interesați în ceea ce oferi tu. Însă, dacă ți se cere numărul cardului ca să ți se transfere banii pe el, acesta este un mare semnal de alarmă. Cardurile sunt doar pentru plăți, nu pentru încasări! Nu comunica nimănui datele cardului tău și nu le trimite pe mail sau prin mesaje pe rețelele de socializare.


Verifică-ți des contul bancar, sau activează la bancă alertele pentru orice sumă care pleacă sau intră în contul tău de card. Dacă primești mesaj că tocmai ai cumpărat ceva de la un magazin necunoscut sau din alt colț al globului,  vei afla instant că ți-a fost clonat cardul și poți să îl blochezi.  Pentru aceasta, salvează în telefonul tău, sau undeva la îndemână, telefoanele de urgență ale băncii, care sunt inscripționate pe spatele cardului.


Nu împrumuta nimănui cardul tău și blochează-l dacă nu îl mai găsești.


Nu îți ține toți banii în același cont cu card atașat – mai bine transferă o parte în contul de economii și mută-i online pe card, ori de câte ori ai nevoie să plătești – în așa fel încât, dacă îți pierzi cardul sau îți este compromis contul, să nu aibă alții acces la toți banii tăi.


În timpul plății
Folosește un card de debit virtual sau unul dedicat plăților online. Cardul virtual te ajută să faci diverse plăți online fără teama că datele tale ar putea fi compromise, pentru că el nu există în format fizic, iar toate datele sunt stocate în aplicația bancară. Băncile permit atașarea de carduri multiple aceluiași cont, unele carduri virtuale fiind chiar ”de unică folosință”.


Dacă ai orice îngrijorare legată de site-ul pe care l-ai accesat, de produse sau plată, nu plăti online și alege să faci plata la livrarea produsului.


Iar când alegi să plătești online, verifică cu atenție detaliile tranzacțiilor în procesul de autorizare, în SMS-ul primit sau în aplicația bancară. 


Toate tranzacțiile online cu cardul, efectuate în spațiul economic european, se realizează cu autentificare strictă ”cu doi factori", aleși din trei categorii: ceva ce tu știi (un PIN, o parolă),  ceva ce tu ai (un dispozitiv mobil, sau un token) și ceva ce tu ești (amprenta, recunoașterea facială). Este însă și responsabilitatea ta, în momentul când autorizezi o plată pe internet. De exemplu, asigură-te că ceea ce vezi este ceea ce intenționezi să autorizezi. Nu recunoști suma, nu recunoști comerciantul în ecranul de confirmare de pe telefon sau calculator, nu mergi mai departe. Dacă tu autorizezi plata, banca nu prea poate să îți mai oprească banii.


După ce ai efectuat plata
Păstrează orice comunicare ai avut cu vânzătorul, comerciantul și site-ul de pe care ai făcut cumpărături. Și nu te sfii să faci plângeri.
Anunță imediat banca dacă ți se pare ceva în neregulă cu o plată, sau cu cardul tău. Anunță Poliția dacă ți-a fost furat cardul, banii sau identitatea online. Anunță ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) pentru orice problemă ai cu un comerciant online.

 

Irina Chițu este unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști români specializați în domeniul bancar și al educației financiare.  În 2006, Irina a lansat, pentru consumatorii de produse financiar-bancare, comparatorul FinZoom.ro. Irina participă la dezbateri TV si online, conferințe, susține cursuri de educație financiară, implicându-se activ în proiecte de educație alături de presa de specialitate, asociațiile de consumatori si instituțiile financiare.

Inchide articolul

Articol de opinie

Cui i-e frică de plățile online ?

Una dintre primele mele comenzi online a fost pe emag, în 2006. Pe vremea aia comerțul online era ceva relativ rar și niciun vânzător care se respecta în Europa nu expedia în România.

Una dintre primele mele comenzi online a fost pe emag, în 2006. Pe vremea aia comerțul online era ceva relativ rar și niciun vânzător care se respecta în Europa nu expedia în România.

Comanda are numărul 57941, am plătit atunci 95 de lei pentru un mp3 player de la Creative. Probabil că acum counterul de comenzi la emag e cam 300 de milioane, dar postul ăsta e despre altceva.

Nu am luat ”țeapă” online niciodată din 2006 până acum. Niciodată.

Probabil că acum 80% din cumpărăturile pe care le fac sunt online, comenzile sunt de ordinul zecilor sau sutelor și regulile mele sunt următoarele:

  • Dacă pot cumpăra de la un brand cunoscut, cumpăr de la brandul acela chiar dacă e mai ieftin în altă parte;
  • Dacă nu cumpăr de la un brand cunoscut, nu plătesc niciodată înainte;
  • Dacă plătesc online, verific întotdeauna certificatul și bara de adrese din browser;
  • Ignor orice ofertă magică, incredibil de bună, nemaiauzit de avantajoasă. La vârsta mea nu mai cred în minuni;
  • Dacă merg pe site-uri gen olx, ebay cumpăr numai de la vânzători cu vechime și recenzii bune. Nu ies de pe fluxul oficial al site-ului, indiferent ce zice vânzătorul;
  • Citesc cu atenție la site-uri necunoscute: termeni și condiții, caut recenzii, verific că există firma pe mfinante.ro - dacă plănuiesc să iau lucruri semnificativ de valoroase.

Sper că și tu ai un set de reguli atunci când cumperi online, ca să nu iei țeapă. În plus, am discutat cu Irina Chițu despre subiectul ăsta la #DrumulBanilor, îți recomand să-i dai o ascultare pentru și mai multe sfaturi folositoare.
 

Deschide tot articolul
Cui i-e frică de plățile online ?

Din aceeasi serie

Despre inflație, pe înțelesul tuturor
Cum să faci cumpărături deștepte
Ce face banca cu economiile tale?
Vezi mai multe