Formular de căutare

Înapoi la Newsroom

Interviu in Ziarul Financiar cu François Bloch, CEO-ul BRD: Anticipăm reducerea numărului de bănci. Modelul nostru este creştere organică. "Noi suntem peste dimen­siu­nea critică şi este important să rămanem peste acest prag."

20 Feb 2017

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.02.2017

Autor: Claudia Medrega

Francezul François Bloch, 49 de ani, care a preluat con­ducerea BRD-SocGen, a doua bancă din piaţă, an­ti­cipează continuarea pro­cesu­lui de consolidare la nivelul siste­mu­lui bancar romanesc în condiţiile în care în prezent există multe bănci pe piaţă. "Cred că avem circa o jumătate de duzină de bănci care sunt mari ju­că­tori în piaţă. În general, au existat între 35 şi 40 de bănci în Romania, ceea ce este un număr mare. Unele bănci vor avea dificultăţi să con­stru­ias­că o afacere durabilă în cazul în care nu au dimensiunea critică, astfel că mă aştept ca acest număr să se reducă", a declarat noul CEO al BRD-SocGen pentru ZF.

Pană în 2015, sistemul bancar romanesc cuprindea 40 de bănci, din care jumătate cu o cotă de sub 1%. Cele mai mari zece bănci au o cotă de piaţă de peste 80%. În prezent, 37 de bănci activează pe piaţa locală.

BRD mizează în con­ti­nuare pe cartea creşterii organi­ce, fă­ră a fi excluse însă posibile achiziţii, în cazul în care vor reprezenta "o bună opor­tu­nitate". "Modelul nostru este creş­te­rea organică. Atunci cand ne ui­tăm la cota de piaţă, ne uităm, de fapt, dacă suntem sub sau peste di­men­siunea cri­tică. Masa critică este foar­te im­por­tantă. Noi suntem peste di­men­siu­nea critică şi este important să rămanem peste acest prag. Vedem în continuare opor­tunitate de creş­te­re organică. În cazul în care există o bună opor­tu­nitate, ne vom uita, dar nu este acesta scenariul central." În perspectivă, BRD vrea să finanţeze economia şi să-şi asume riscuri, însă "riscuri corec­te", astfel că urmează să aibă o abordare dinamică, însă prudentă, pe partea comercială.

François Bloch, noul CEO al BRD: Modelul nostru este creşterea organică. În cazul în care există o oportunitate, ne vom uita, dar nu este acesta scenariul central

François Bloch spune că BRD-Soc Gen vrea să finanţeze economia şi să-şi asume riscuri, însă "riscuri corecte", astfel că urmează să aibă o abordare dinamică, însă prudentă, pe partea comercială.

Francezul François Bloch, 49 de ani, care a preluat spre sfarşitul anului trecut conducerea BRD-SocGen, a doua bancă din  piaţă, mizează pe cartea creşterii organice, ca şi predecesorii lui, fără a exclude însă posibile achiziţii, în cazul în care vor reprezenta "o oportunitate".

"Modelul nostru este creşterea organică. Prioritatea mea este furnizarea de servicii pentru clienţi. Locul numărul 1,2 sau 3 (în to­pul după active-n.red.) nu face nicio diferenţă pentru clienţi în ceea ce priveşte relaţia cu ei, valoarea pe care o pot obţine în urma serviciului primit din partea băncii. Nu înseamnă că nu ne uităm la cota de piaţă, dar atunci cand ne uităm la cota de piaţă - iar acest lucru este destul de important - ne uităm, de fapt, dacă suntem sub sau peste dimensiunea critică. Masa critică este foarte importantă. Noi suntem peste dimensiunea critică şi este important să rămanem peste acest prag. Vedem în continuare oportu­ni­tate de creştere organică", a declarat noul CEO al BRD-Soc Gen într-un interviu acordat ZF.

François Bloch a preluat în noiembrie 2016 ştafeta la conducerea BRD-SocGen de la fostul director general Philippe Lhotte, care a experimentat după 2012 un an de pierdere şi trei ani de profit. Anul 2016 a adus un profit net de 728,3 mil. lei pentru BRD-SocGen, cel mai bun rezultat anual de după 2009, evoluţia fiind susţinută de creşterea veniturilor, controlul strict al costurilor şi reducerea costului riscului. Caştigul de anul trecut a încurajat con­du­cerea BRD să decidă acordarea unor divi­dende de 70% din profit pentru acţionari.

Cu toate că prioritatea BRD rămane creşterea organică şi nu cota de piaţă cu orice preţ, dacă va exista o "oportunitate bună", va fi analizată. BRD-SocGen, care  a  ocupat  în  mod "tradiţional" locul doi în to­pul celor mai mari jucători din sistemul bancar, poate fi pusă în situaţia să lupte pentru menţinerea acestui loc pe podium în condiţiile în care Banca Transilvania s-a apropiat ameninţător, după cumpărarea Volksbank, şi pare dornică să facă noi achiziţii.

"Intenţionez să răman numărul doi sau nu? Pentru mine nu face parte din ipotezele de care am nevoie pentru a înţelege modul în care voi îmbunătăţi calitatea serviciilor clienţilor mei şi satisfacţia lor. În cazul în care există o bună oportunitate, ne vom uita, dar nu este acesta scenariul central. Scena­riul central este să colaborăm cu clienţii noştri", mai spune Bloch, al patrulea director al BRD după 2008, care are experienţă internaţională, atat în retail, cat şi în investment banking, lucrand în Franţa, Germania, SUA şi Rusia.

Concentrarea pe clienţi este unul dintre principalele obiective anunţate de noul şef al BRD, alături de simplificare şi inovare.

În goana după cotă de piaţă, băncile au ajuns în anii de boom să-şi asume riscuri din ce în  ce  mai  mari,  preţul  fiind  deteriorarea calităţii portofoliului de credite în anii de criză, o cincime din credite ajungand în categoria de împrumuturi neperformante. Băncile au fost presate în anii de criză să se restructureze  începand  de  la  modelul operaţional  pană  la  portofoliile  de  credite pentru a încerca să revină pe profit sau măcar să nu mai ceară bani de la acţionari pentru acoperirea  pierderilor.

În primii ani de criză, BRD fusese cea mai profitabilă, însă situaţia s-a complicat în mod neaşteptat în 2012, banca înregistrand şi doi ani de pierderi. Efortul de curăţare a portofoliului de credite neperformante au ţinut banca pe minus în 2012 şi 2013, în absenţa unor volume consistente de business nou. BRD a reuşit să revină pe profit în 2014. Din momentul preluării în 1998 şi pană în 2012, BRD a fost poate cea mai profitabilă achiziţie din istoria SocGen. În decembrie 1998 într-o economie romanească cenuşie, în criză, francezii plătiseră 200 mil. dolari pentru a prelua pachetul majoritar.

În perspectivă, banca romanească cu capital francez vrea să finanţeze economia şi să-şi asume riscuri, însă "riscuri corecte", astfel că urmează să aibă o abordare dinamică, însă prudentă, pe partea comercială, după cum spune noul şef al BRD-SocGen. El anticipează pentru acest an pentru BRD creştere atat pe partea creditării şi a depozitelor, cat şi pe componenta tranzacţilor.

"Ne aşteptăm la o creştere pe creditare, pe depozite şi pe partea de tranzacţii. Dacă ne uităm pe segmente, vom vedea că avem afaceri foarte robuste pentru persoanele fizice, pe care evident intenţionăm să le menţinem şi vom vedea o marjă de progres pentru bancă, continuand tendinţa pe care am văzut-o în 2016. Vrem să ne asumăm risc, dar vrem să ne asumăm riscul corect. Vom continua să avem această abordare prudentă, dar cu creştere. Credem că în Romania putem să fim în acelaşi timp prudenţi şi dinamici, în termeni de activitate comercială".

Anul trecut, soldul creditelor nete acordate de grupul BRD a crescut cu 3,2%, la 28,5 mld. lei, creşteri fiind înregistrate pe retail şi clienţi mari corporativi, segment unde BRD are o cotă de piaţă importantă. Pe segmentul persoanelor fizice soldul creditelor nete a crescut cu Ă5,3% faţă de 2015, ca urmare a avansului înregistrat pe segmentul creditelor de consum şi al creditelor pentru locuinţe. Soldul creditelor pentru clienţi corporativi a păstrat tendinţa ascendentă, urcand anul trecut cu 6,6% faţă de 2015.

Şeful BRD susţine că banca are suficient capital pentru a oferi resurse pentru fiecare linie de business în perspectivă, retail şi corporate, pentru a continua să crească. "Avem lichiditate, avem capital, avem echipă, avem sistem, avem produse, clienţii vin la noi şi doresc să lucreze cu noi. Vedem potenţial de creştere".

Printre atuurile BRD aduse în discuţie de Bloch se numără reţeaua teritorială extinsă şi cei circa 7.000 de angajaţi ai băncii.

Care sunt provocările pentru sistemul bancar românesc şi pentru economie

Noul şef al BRD-SocGen an­ti­cipează continuarea pro­cesu­lui de consolidare la nivelul sistemului bancar românesc în condiţiile în care în prezent există multe bănci pe piaţă. "Cred că avem circa o jumătate de duzină de bănci care sunt mari ju­căători în piaţă. În general, au existat între 35 şi 40 de bănci în România, ceea ce este un număr mare. Unele bănci vor avea dificultăţi să con­stru­ias­că o afacere durabilă în cazul în care nu au dimensiunea critică, astfel că mă aştept ca acest număr să se reducă", susţine Bloch.

Până în 2015, sistemul bancar românesc cuprindea 40 de bănci, din care jumătate cu o cotă de piaţă sub 1%. Cele mai mari zece bănci au o cotă de piaţă de peste 80%. În prezent, 37 de bănci activează pe piaţa locală.

După mai mulţi ani în care doar s-a vorbit despre consolidarea sistemului bancar românesc, fără ca previziunile să fie con­firmate în anii de criză prelungită, 2015 a adus mai multe astfel de tranzacţii. În 2015 patru bănci au dispărut din statisticile BNR: Volksbank – preluată de Banca Transilvania, RBS - portofolii de retail şi corporate preluate de UniCredit Bank, Millennium – cumpărată de OTP Bank şi Montepio - exit. Şi mai sunt bănci disponibile pentru vânzare. Fuziunea dintre Banca Comercială Carpatica şi Patria Bank, programată pentru 2016, a intrat în prelungiri.

Şeful BRD-SocGen apreciază că sistemul bancar românesc este bine reglementat. „Cred că BNR face o treabă foarte bună. Banca centrală este văzută ca un reglementator dificil, dar cred că este un bun reglementator. Cu alte cuvinte, dacă puneţi întrebarea în orice ţară oricine va răspunde că autorităţile de reglementare sunt dure. Da, pentru că munca lor este de a reglementa. Ei ţşi fac treabă în mod corespunzător”.

O bancă sistemică, un jucător mare, cum este şi cazul BRD-SocGen, se adaptează mai uşor la reglementarea dificilă decât un jucător mic având capacitatea de a aplica regulile, documentaţia, toate obiectivele stabilite, solicitate de reglementator, în opinia lui Bloch.

Şeful BRD nu vede evoluţia economiei în perspectivă fără susţinerea creditării.

În ceea ce priveşte economia românească, CEO-ul BRD-SocGen spune că a fost puternică în 2016 şi este de aşteptată să evolueze bine şi în 2017. „Previziunea noastră în ceea ce priveşte creşterea PIB în 2017 este mai scăzută decât cifra din 2016, dar încă ne aşteptăm la o creştere PIB foarte sănătoasă”. În al doilea rând, BRD-SocGen anticipează stabilitate în cazul României.

În ceea ce priveşte ratele dobânzilor, Bloch spune că se aşteaptă la o creştere uşoară pe parcursul anului 2017 şi la inflaţie pozitivă.


Cine este François Bloch
- François Bloch a devenit de la 1 noiembrie 2016 CEO al BRD-SocGen, a doua bancă de pe piaţa locală după active.
- Noul şef al BRD-SocGen a obţinut aprobarea din partea Băncii Naţionale în decembrie şi a urmat clasica perioadă de tranziţie pentru predarea biroului de preşedinte al băncii romaneşti cu capital francez.
- François Bloch l-a înlocuit pe Philippe Lhotte, care conducea banca romanească cu capital francez de aproximativ patru ani.
- Al patrulea director al BRD după 2008 are experienţă internaţională, atat în retail, cat şi în investment banking, lucand în Franţa, Germania, SUA şi Rusia.
- Anterior, el a fost prim-vicepreşedinte executiv la Rosbank, subsidiara din Rusia a grupului francez Société Générale.

 

Articole asemănătoare