Formular de căutare

Claudia Rusu, consilier de carieră: „Un sportiv trebuie să părăsească viața sportivă cu un bagaj de abilități transferabile pe care le va lua cu el în orice domeniu”

Interviu de Andreea Giuclea
Fotografii de Mihai Ștețcu și Cosmin Moței

Starea de bine a sportivilor tineri o preocupă pe Claudia Rusu, consilier de carieră care lucrează de 15 de ani în corporații, dar și în mediul sportiv, cu tineri aflați la începutul carierei sportive sau nevoiți să o încheie prematur. O preocupă felul în care aceștia îmbină cariera sportivă cu educația, felul în care se pregătesc pentru viața de după sport, cum își organizează timpul și rutina zilnică pentru a face loc tuturor activităților, cum relaționează cu cei din jur, fie că sunt părinți, antrenori sau profesori, și cum gestionează tranziția de la juniori la seniori, totul pentru a găsi calea către un stil de viață echilibrat și un nivel de stres cât mai scăzut. 

Sfătuiește sportivii cu care lucrează – fie la echipa de baschet Laguna Sharks, fie în programul GO Scholarship – , dar și orice tânăr care își caută drumul în viață „să aibă curajul să iasă din zona de confort, pentru că succesul este inconfortabil, dar merită”. 

De ce important să existe astfel de consilieri de carieră în viața sportivilor?

Când vorbim despre sportivii de performanță, trebuie avute în vedere două aspecte: debutul și desfășurarea carierei sportive – unde sportivii se confruntă adesea cu noi provocări pentru că sunt nevoiți să îmbine cariera sportivă cu educația sau cu activitatea profesională – și încheierea carierei sportive, care îi așază pe aceștia față în față cu „prima zi din restul vieții lor”.

Pentru a crea acel echilibru optim, este nevoie să dea dovadă de un nivel înalt de motivație, de angajament, de rezistență și responsabilitate, nu în ultimul rând capacitate de adaptare; în caz contrar, apar situațiile în care sportivii talentați sunt nevoiți să aleagă între educație și sport sau între activitatea profesională și sport.

Ideea care îi ghidează pe sportivi sau pe tineri este aceea de a face un compromis între cerințele lor ca indivizi, pe de o parte, și solicitările comunității, pe de altă parte. Din acest motiv, foarte mulți optează pentru o carieră în antrenorat, indiferent dacă prezintă sau nu abilitățile și resursele necesare. Aici intervine consilierea, care încearcă orientarea individului către acele posibilități, permise de mediu, care pot garanta cel mai bine satisfacerea nevoilor și aspirațiilor personale.

Cum se poate pregăti un sportiv pentru viața de după sport încă de la vârsta junioratului?

Abordăm acest aspect ca fiind o călătorie: Un sportiv trebuie să părăsească viața sportivă cu un bagaj bine „împachetat” de abilități transferabile, pe care le-a identificat și dezvoltat în cariera sportivă. Continuarea și finalizarea parcursului academic reprezintă „biletul de avion”. Acesta poate fi „achiziționat” la clasa economic sau la clasa bussines. Prin identificarea și explorarea continuă a domeniilor de interes, prin acumularea experiențelor distincte în domenii de activitate care sunt sau nu sunt în legătură directă cu activitatea sportivă, prin menținerea unui nivel înalt de curiozitate și responsabilitate, sportivul va folosi la finalul carierei sportive categoria de bilet pe care și-a achiziționat-o. 

Procesul de setare a obiectivelor în decursul carierei sportive, rigurozitatea de a analiza atât atingerea obiectivelor cât și eventualele obstacole și dificultăți întâlnite pe parcurs îi vor permite sportivului să stabilească cu ușurință „destinația” dorită. Și cel mai important este să se bucure de întreaga călătorie: atât de planificare, de traseu cât și de destinație.

Cum ghidați sportivii din proiectul GO Scholarship în această direcție?

În GO Scholarship, sportivii sunt sprijiniți în debutul carierei lor să identifice abilități transferabile pe care să le dezvolte și să le folosească pe parcursul activităților pe care le desfășoară. Iar în acest mod să le perfecționeze, conștienți fiind că ulterior le vor „lua cu ei” în orice domeniu. 

Consilierea lor presupune o relație și o formă specială de comunicare. Împreună, discutăm despre cum să-și managerieze stilul de viață: cum să dezvolte abilitatea de a integra în planul zilnic, alături de programul de antrenament, toate activitățile conexe, precum și să conștientizeze importanța respectării riguroase a unui plan de activități realizat în funcție de particularitățile fiecăruia, care să îl încurajeze să persevereze și în urmarea programelor educaționale.

Apoi, e managementul timpului: un control conştient asupra perioadei petrecute desfășurând anumite tipuri de activităţi, mărind eficienţa şi calitatea fiecăreia. E vorba despre realizarea unui program zilnic, săptămânal, lunar, prin care sportivul învață să își asume responsabilitatea îndeplinirii sarcinilor stabilite. Discutăm și despre cum să-și creeze un stil de viață echilibrat, bazat pe o rutină zilnică bine structurată, obiceiuri sănătoase de hrană, perioade optime de somn, pentru a atrage automat un nivel de stres scăzut și o stare generală de „bine”.

Pentru sportivi, echilibrul nu se rezumă la 50/50 sau 33/33/33, ci este configurat în funcție de particularitățile fiecărei ramuri sportive și a caracteristicilor individuale. Avem și partea de management a tranzițiilor și gestionarea crizelor, reglând din mers reperele sportivilor, modificările de structură și de abordare și abilitatea lor de adaptare, începând cu tranziția către o nouă etapă educațională (gimnaziu către liceu) sau o nouă etapă sportivă (juniori către seniori). 

Mai sunt abilități de comunicare, pentru a deprinde „arta conversației” și a învăța să relaționeze cu părinți, antrenori, profesori, să comunice eficient cu toți cei din jur; educație financiară, pentru gestionarea eficientă a banilor (economii, investiții), diferențierea nevoilor și a dorințelor, consilierea și pregătirea pentru un loc de muncă și interpretarea contractelor profesioniste.

Care sunt provocările sau obstacolele pe care le întâlnesc la vârsta asta și cum îi ajutați să le gestioneze?

Pentru majoritatea sportivilor, acomodarea tuturor sarcinilor de îndeplinit în programul lor reprezintă o provocare, iar activitatea educațională este cea mai „blamată”. Și cum fiecare ramură sportivă solicită condiții de pregătire diferite, iar fiecare etapă de dezvoltare prin care trece sportivul este diferită, adăugăm peste acestea și varietatea instituțiilor de învățământ și concluzionăm că sportivii nu pot aplica o regulă general valabilă. Însă putem găsi puncte comune de la care să pornim. 

Astfel, ne axăm pe felul cum se prezintă sportivul în fața personalului didactic: la începutul fiecărui an educațional, acesta prezintă un plan competițional care încurajează flexibilitatea și limitarea negocierilor de ultim moment. Sportivii sunt mai motivați să respecte „partea lor din înțelegere”, devin proactivi și responsabili în recuperarea materiei pierdute în timpul deplasărilor sau competițiilor, învață să se prezinte în fața profesorilor, deprind abilități de organizare și planificare eficientă. Totodată, setăm obiective educaționale realiste pe termen scurt și planificăm cronologic parcursul educațional, concentrând resurse înspre îmbunătățirea relațiilor familiale, învățarea unei limbi străine, îmbunătățirea modului de comunicare, descoperirea noilor domenii de interes. Apoi, identificăm și explorăm pasiuni sau hobbyuri. Echilibrul emoțional obținut prin balansarea celor două mari componente – sportivă și educațională – este susținut de planificarea și realizarea unor acțiuni diverse, fără a avea un obiectiv prestabilit, altul decât aducerea sportivului într-o stare de bine.

Ce v-a atras în GO Scholarship și cum vedeți contribuția principală pe care o aduce în sportul românesc?

Am văzut în proiectul GO Scolarship încearcarea de a „trata” mediul sportiv din România, dorința de a schimba stereotipuri greșite și intenția de a reformula idei preconcepute. Un grup de specialiști, psihologi, psihoterapeuți, nutriționiști, preparatori fizici, kinetoterapeuți, exeperți în media și comunicare, fotografi și editori video, foști sportivi de performanță, oameni pasionați care înteleg perfect și rezonează cu importanța fiecărei părți din întregul care formează „viața și cariera unui sportiv”.

În lumea de business există o vorbă: înainte de apariția internetului, cel mai valoros lucru care se putea cumpăra cu bani era informația. Acum, informația este la un click distanță, accesibilă oricui, însă ceea ce contează este ce faci cu ea și cum o folosești în favoarea ta. Prin GO Scholarship, fiecare sportiv are în acest moment toate tool-urile necesare pentru a face ca „informația” să lucreze pentru el, având alături unii dintre cei mai buni specialiști din domeniul sportiv.