Formular de căutare

Drumul Banilor
Ce face banca atunci când ești fraudat?

Ce face banca atunci când ești fraudat?

În episodul trecut, pe Drumul Banilor, am vorbit despre securitatea plăților online și cum poți să previi fraudele din mediul online. Pentru episodul de astăzi, ne-am gândit că ar fi foarte utilă o discuție cu specialiști antifraudă care să ne facă să înțelegem care este perspectiva băncii și responsabilitatea acesteia când vorbim despre securitatea plăților pe internet.

Invitați sunt Laura Popescu și Bogdan Neguț, specialiști cu peste 17 ani de experiență în sistemul bancar, dintre care ultimii 10-12 în zona de antifraudă. Ambii fac parte din echipa Antifraudă a BRD, Laura ocupându-se de zona de prevenție, iar Bogdan de cea de gestionare a investigațiilor. 

Iată ce am aflat, pe scurt, de la invitații noștri (pentru detalii și povești savuroase, dar și pline de învățăminte, vă invit să ascultați întregul episod de podcast).


Frauda este o situație cu doi actori, victima și fraudatorul, iar acesta din urmă încearcă să obțină câștiguri imediate, materiale, financiare, manipulând și păcălindu-și victima.
De exemplu: cumperi un bun pe internet pe care nu-l primești niciodată, sau plătești avansul pentru o vacanță și, când încerci să contactezi agenția, nu îți mai răspunde nimeni. Sau cunoști o persoană pe internet, de care te îndrăgostești. Totul pare minunat, îți câștigă încrederea, dar apoi apar tot felul de situații de urgență.

Persoana respectivă începe să pună presiune să îi trimiți bani, invocând tot felul de pretexte, care par foarte plauzibile (”romance scam” se cheamă această schemă de fraudare). Sumele vehiculate în astfel de situații ajung însă să fie foarte, foarte mari. Fiindcă factorul psihologic întotdeauna primează.


Frauda online este principalul tip de fraudă cu care se confruntă băncile
În perioada aceasta digitală, fiecare persoană are cel puțin un telefon mobil și este conectată permanent la mediul online. Cel mai întâlnit tip de fraudă este acel gen de înșelăciune de pe platformele de comercializare online, unde poți fi și tu vânzător. Iar anumiți falși cumpărători îți trimit link-uri pe care îți cer să introduci datele cardului, sau alte detalii bancare, pentru a-ți primi banii. Dacă dai curs acestor cereri, fraudatorii vor avea acces la banii tăi de pe card și din bancă (înregistrează detaliile cardului tău pe Google Pay sau Apple Pay și fac plăți pentru care nu mai au nevoie de autorizarea ta). Deci, atunci când vinzi ceva, niciodată nu trebuie să dai date confidențiale (numărul cardului, codul de trei cifre de pe spatele cardului, PIN, parole, user de autentificare). Și nu uita, cardul este un instrument de plată, NU de încasare a banilor!


Și mai este “Phishing”-ul sau “pescuirea de date online”, care presupune oferirea unei momeli (exact ca la pescuit) cu scopul de a afla parole și a avea astfel acces la informații private, date ale cardurilor, pentru sustragerea de bani. De exemplu, poți primi email-uri unde ți se cer datele personale pentru a câștiga anumite premii. Sau ești informat că aceste date trebuie actualizate, fiindcă altfel banca îți va închide contul. Sau trebuie să introduci aceste date pentru a "confirma informațiile de facturare". De obicei, în email este indicată și o adresă de site web care conține o clonă a site-ului web al băncii, unde vei fi tentat să îți introduci parola și alte date confidențiale, crezând că te afli în aplicația de mobil sau internet banking a propriei bănci. Uită-te atent la adresa mail-ului primit – de obicei aceasta nu este adresa exactă a băncii și, chiar dacă încearcă să o copieze, tot diferă câteva caractere la nume.


Ce faci când îți dai seama că ești victima unei fraude?
Îți contactezi banca (la numărul de pe spatele cardului, online în aplicația bancară, sau mergând în cea mai apropiată unitate bancară) și soliciți blocarea cardului și refacerea acestuia.

Timpul de reacție este esențial. Cu cât anunți mai devreme, cu atât se pot lua măsuri mai eficiente de limitare a prejudiciului și recuperare a banilor.


Cum îți recuperezi banii? Și în cât timp?
La nivelul băncii există mai multe departamente care gestionează riscul de fraudă. După ce ți-a fost blocat cardul (pentru a-ți proteja ce bani mai ai în cont), banca investighează plățile și transferurile efectuate din contul tău de către fraudatori. Dacă este cazul, banca solicită pe canale oficiale informații de la alte bănci, din țară sau străinătate. Acesta este un tip de investigație: la cererea ta.


Permanent, banca îți face și o profilare, în funcție de modul în care acționezi în mod normal. Și, în momentul în care observă tranzacții ieșite din tipar, te sună preventiv și te întreabă dacă tu ai inițiat și ai autorizat respectivele plăți. Toate băncile au experți și investesc în sisteme antifraudă, pentru a identifica preventiv, atât atacurile cibernetice directe asupra băncii, cât și cele cărora le cad victime clienții.  
Dacă ți-a fost clonat cardul și a fost folosit de fraudator, de exemplu, în altă parte a lumii decât te-ai aflat tu, sau pentru produse și servicii foarte diferite de ceea ce utilizezi tu de obicei - ai toate șansele să îți recuperezi banii. Însă dacă tu ai autorizat în mod expres acele plăți, tu ți-ai introdus cu bună știință pe acel site datele, parola, factorii de autentificare suplimentari – atunci șansele de recuperare ale sumelor sunt minime.


Pentru orice investigație ulterioară este foarte util să păstrezi oricâte dovezi poți: capturi de ecran, mesaje, orice solicitare venită de la persoana care ți-a cerut să faci plata, un link, o corespondență pe Whatsapp, pe mail – toate aceste elemente sunt utile băncii într-o investigație. Lași la o parte jena sau alte sentimente neplăcute, generatoare de stres și dai băncii cu încredere toate detaliile, fiindcă scopul este să îți recuperezi banii. Fiecare caz este tratat individual de către bancă și se întreprind acțiuni cu scopul de a recupera fondurile pierdute.


De asemenea, toate aceste documente și dovezi trebuie păstrate și puse la dispoziția autorităților abilitate, care sunt în măsură să cerceteze. În caz de potențială fraudă, banca consiliază clienții să facă o plângere și la Poliție, care la rândul ei face investigații. Iar, chiar dacă suma pierdută de tine nu este mare, sau fraudatorul nu a reușit să te păcălească, tot este important să anunți banca și autoritățile, pentru ca nici alte persoane să nu cadă victime acelor fraudatori. Și e bine să povestești cât mai multor persoane, pentru ca ele să nu fie viitoare victime.


Rolul băncii este acela de a proteja clientul și a încerca să recupereze banii. Iar rolul autorităților este să identifice fraudatorul și să-l aducă în fața justiției. 

Ce nu îți va cere niciodată banca?
Și, cum paza bună trece primejdia rea, reține ce tip de solicitări nu vei primi niciodată din partea băncii. Astfel, banca NU ÎȚI VA CERE NICIODATĂ, pe niciun canal oficial (mail, telefon, SMS), date bancare confidențiale: numărul cardului, codul de 3 cifre de pe spatele cardului, PIN-ul, numele de utilizator sau parolele primite prin SMS.

Irina Chițu este unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști români specializați în domeniul bancar și al educației financiare.  În 2006, Irina a lansat, pentru consumatorii de produse financiar-bancare, comparatorul FinZoom.ro. Irina participă la dezbateri TV si online, conferințe, susține cursuri de educație financiară, implicându-se activ în proiecte de educație alături de presa de specialitate, asociațiile de consumatori si instituțiile financiare.
 

Inchide articolul

Articol de opinie

Ce să faci ca să nu fii fraudat

Nu am luat țeapă online niciodată, așa că nu am avut de-a face cu banca mea pe teme de-astea.

Nu am luat țeapă online niciodată, așa că nu am avut de-a face cu banca mea pe teme de-astea.

Am tras cu urechea însă la câteva convorbiri ale unor colegi care au luat astfel de țepe și cred că-s două lucruri care mi-au rămas în cap ascultându-i.

Primul este cât de traumatizat ieși dintr-o asemenea poveste. Colegii mei erau efectiv copleșiți de rușine (unii), de furie (alții) și, în mod paradoxal, toți erau supărați pe bancă, poate și pentru că discuțiile din call center-ul băncii uneori sunt dificile.
 

Al doilea lucru pe care l-am remarcat e totuși câtă răbdare are o bancă cu cineva care și-a dat datele de card și eventual inclusiv a aprobat o plată crezând că va primi niște bani în loc să-i dea. După care a sunat foc și pară la bancă, mirându-se cum a fost țepuit.

Genul ăsta de experiențe ne-au inspirat să discutăm cu doi specialiști în fraudă din interiorul unei bănci ca să aflăm direct de la sursă cum sună povestea fraudei și din perspectiva lor.

Dă o ascultare la episodul ăsta din #DrumulBanilor și nu o să-ți pară rău !

Deschide tot articolul
Ce să faci ca să nu fii fraudat

Din aceeasi serie

Despre inflație, pe înțelesul tuturor
Cum să faci cumpărături deștepte
Ce face banca cu economiile tale?
Vezi mai multe